- کتاب خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره امام موسی صدر
- اسناد
-
سند پنجم: متعه در فقه مالکی
سند پنجم:
متعه در فقه مالکی
بسم الله الرحمن الرحیم
تیزی اوزو فی 12/6/1393 الموافق
أخی فی الإسلام الاستاذ الشیخ حبیب المستاوی المحترم
السلام علیکم و بعد؛ أرجو أن تکتبوا بوضوح کامل رأی الفقه المالکی فی المتعة و شروطها و أرجو ایضاً الاشارة الی مصدر فقهی علی الاقل!
و شکراً ابن عمک
سید هادی الخسروشاهی
ترجمه:
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر محترم مسلمانم، استاد شیخ حبیب المستاوی
السلام علیکم
و بعد، خواهشمندم که به روشنی کامل نظر فقه مالکی را درباره متعه و شروط آن مرقوم بفرمایید و دست کم به یک منبع فقهی اشاره کنید.
با تشکر، پسرعموی شما
سید هادی خسروشاهی
کل کتبِ الفقهِ المالکی ذکرت هذه المسألة: مثلاً علی سبیل الیقین ـ أقربُ المسالک فی فقهِ الامام مالک، للشیخ الدریر. و «مختصر خلیل» و شروحه الکثیرة و هو مشهور و علی کل فنکاح المتعة فی مذهبِ مالک جائز علی المشهور بشرط ان لایقع الاتفاقُ علی المتعة و لاتذکر فی العقد. بحیث اذا نواها الزوج الذی بیده العصمه لایعتبر زانیا و یلزمه و یلزم الزوجة کل ما یترتب علی ذلک من عدة و ارث و الحاق ولد الی غیر ذلک.
والسلام
عمّکم، الحبیب المستاوی
ترجمه:
همه کتابهای فقه مالکی این مسئله را ذکر کردهاند. فیالمثل به طور حتم در کتاب اقرب المسالک فی فقه الامام مالک شیخ الدریر و مختصر خلیل و شروح بسیار آن، که مشهور است.
به هر حال، بنابر نظر مشهور عقد متعه در مذهب مالکی جایز است به شرط آن که بر مدت اتفاق نکنند و در عقد ذکر نشود. بدین گونه که اگر زوجی که حق طلاق دارد، نیّت آن را داشته باشد، زانی محسوب نمیشود و زوج و زوجه ملزم به همه آن چیزی هستند که مترتب بر عمل آنان است، از عده و ارث و الحاق فرزند و غیر اینها.
والسلام
عموی شما، حبیب مستاوی
*إنَّ صورة العقد لدی بعض العلماء المالکیة، یجب ان تبقی دائمه و لکن نیة الزوج و واقع حیاته و انّه قاصد حیاة موقته لاتمنع صحه الزواج عنده.
*و الشیخ احمد حسن الباقورییجوز المتعة فی کتابه «مع القرآن».
ترجمه:
بنابر نظر برخی علمای مالکیه، صورت عقد واجب است که به شکل دائمی باشد، اما نیت زوج و واقعیت زندگیاش و قصد کردن موقت، مانع صحت ازدواج موقتش نیست.
و شیخ احمد حسن الباقوری متعه را در کتابش، مع القرآن، جایز میداند.
توضیح:
* اصل سؤال از اینجانب و پاسخ از مرحوم شیخ حبیب مستاوی، از علمای تونس و به خط اوست و توضیح بعدی از امام موسی صدر و به خط ایشان است.
* سطر آخر هم به خط اینجانب و یادداشت، اشاره شیخ محمد غزالی به تألیف شیخ حسن الباقوری است.
* شیخ محمد غزالی پس از شنیدن مطالب گفت: والله، متعه در نظر شیعه شرافتمندانهتر از فریب و نیرنگی است که با اخفاء نیّت موقت، به عمل میآید.